ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Bohus - God vareflyt

Bohus Logistikk bruker sjøtransport fra Østersjøen til Oslofjorden, men mangler gode løsninger for videre distribusjon.

Daglig leder i Bohus Logistikk er Håkon Bredde (bildet). Han er medlem av Misspelled WordVareeierForum og delte sitt syn på hva som gir god vareflyt i en vareeier-sesjon på Transport & Logistikk 2016. ​

Bohus er Norges eldste og største landsdekkende møbel- og interiørkjede. Den ble stiftet i 1976 av samarbeidene møbelforhandlere. Kjeden er frivillig, har 59 butikker og omsetter for kr 2,5 milliarder. 

Bohus har valgt å ha ett sentrallager på Østlandet med de utfordringer det medfører. Kostnadene blir da høyere og det er ofte like dyrt å skipe fra Østlandet til sluttdestinasjon i Norge, som det er å skipe fra utlandet til samme destinasjon. En annen utfordring er at varene ofte er ferdig produsert på fredag og derfor ankommer sentrallageret på samme tid på mandag. Kundene forventer også stadig raskere leveranser. Sentrallageret gir Misspelled WordimidleMisspelled Wordrtid en god fleksibilitet. Etter å flyttet mye av produksjonen fra Norge til Asia er den nå flyttet til Øst-Europa. Varene har i denne perioden kunnet bli prosessert i et felles sentrallageret. 

I dag skipes mesteparten av lasten til sentrallageret med båt fra Østersjøen. Til regionslagerne, som har mindre volumer, skipes fortsatt mesteparten med bil, direkte fra utlandet. Direkte til butikk går alt med bil. 

Med Misspelled Wordshortsea-transport til sentrallageret har Bohus oppnådd en rekke fordeler. De får presise leveringer til lageret og fleksibel mellomlagring i havn. De kan bruke lokal arbeidskraft og får bedre kontroll på utstyret. Sjøtransport er miljøvennlig og sykefraværet på sentrallageret i starten av uken har blitt mindre siden ankomst​ av last er mer presist og kan fordeles bedre ut over i tid. 

Ulempene med sjøtransport er færre avganger i uken, mer ansvar og større risiko ved forsinkelser og endring av seilingsmønster. Det siste punktet bekrefter igjen at punktlighet i henting og leveranse er en helt avgjørende faktor for god vareflyt. Bohus har ikke i stor grad valg å bruke jernbane innenlands på grunn av usikkerhet om punktlighet. 

Viktige nøkkelfaktorer for god vareflyt er: Moderne og gode ERP-system, gode rutiner og handelsavtaler, dyktige medarbeidere og en langsiktig tankegang. 

I konklusjon har Bohus fortsatt følgende utfordringer som kanskje noen kan bistå med:

  • Hvorfor ha et sentrallager i Norge, når distribusjonskostnadene til regionslagerne er så store i forhold til direktetransport med bil fra utlandet? Dette gjelder spesielt til Nord-Norge, men også andre steder. 
  • Hvordan håndtere høye godsvolumer fra leverandørene på fredager?
  • Hva forventer morgensdagens kunder etterhvert som de blir vant med å bestille på nett og få varene levert på døren ganske raskt​?

Se presentasjonen fra Håkon Bredde her (klikk på presentasjonen og før sidene oppover): 


Nyhetsemner:  Vareeier , Bruker sjø , God praksis
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab