ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Mer roro-gods på ferge

Dette segmentet har vært det raskest voksende de siste kvartalene. Ser vi en ny trend?

​Grafen over viser veksten av godsvolumer på ferge mellom Norge og utlandet. Siden bunnen i 2012 har lasten økt med 22%, mer enn 5% per år. 

Hovedårsaken er et Fjord Line har kommet inn som en stor ny aktør og dermed også Grenland på kurven over. Fjord Line har en rute mellom Grenland og Langesund (bildet). I tillegg har Fjord Line ruter på Vestlandet og mellom Sandefjord og Strømstad, hvor de konkurrerer med Color Line. 

Man skulle tro at Larvik, med Color Lines rute på Hirtshals ville tape markedsandel etter at Fjord Lines startet å gå på Langesund. Det er ikke tilfelle. Larvik viser pen vekst den siste perioden og er nå den største havnen for gods på ferge. ​

Den andre store havnen er Oslo, med sin Color Line-rute på Kiel. Også Oslo har hatt god vekst det siste året. 

Volumene når allikevel ikke de store høyder fra kvartalene i 2006. Klikk på "Vis maks år" på grafen over, så får du hele oversikten. 

For full oversikt over rutetilbudet for gods på utenlandferger, besøk for populære ShortseaSchedules ved å klikke på kartet under: 

Nyhetsemner:  Fjord Line , Grenland , RoRo , Color Line Cargo
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab