ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Ny tonnasje og nye ruter for Sea-Cargo

Sea-Cargo har nå implementert sine store planer for 2017. TransFighter er satt i drift og rutene er endret. Se detaljene her.

I november lanserte Sea-Cargo sitt nye rutetilbud for 2017. Nå er rutene endret i henhold til planen og det nye skipet, TransFighter (bildet), er satt inn i rutemønsteret.

TransFighter er 180 meter langt og har en dødvekt på knapt 19.000 tonn. Skipet har en container-kapasitet på 830 TEU - de fleste av disse på værdekk i tillegg til annen last. Roro-dekket har en kapasitet på 850 lastemeter ("lane meters") og kan dermed ta omtrent 60 semi-traller. Lasten håndteres over roro-rampe, gjennom sideporter og gjennom foldbare luker.

- TransFighter er dobbelt så stor som det største skipet i vår flåte i dag, sier Tore Knudsen (bildet), Director of Shipping Division i Sea-Cargo til oss. - Hun representerer virkelig storskala driftsfordeler og utgjør en fantastisk mulighet for våre kunder, tilføyer han. 


Tore Knudsen, Director of Shipping Division (bildet ved Torbjørn Wilhelmsen, wikos.no)

Med det nye ruteopplegget er Rotterdam, hvor Sea-Cargo har terminal, blitt svært sentralt. Det tilbys tre ukentlige avganger derfra til Norge med stor kapasitet for roro, container og prosjektlast. I Norge er Karmsund havn blitt et nav for Vestlandet (se Etablerer vestlandsnav på Husøy​).

TransFighter vil gå i fast 14-dagers rute (se rutekart under) fra Sheerness like ved London via Rotterdam, Esbjerg og Tananger til Skogn i Trøndelag som nordligste punkt. Sydgående frakter TransFighter skogsprodukter fra Skogn og aluminium fra Sunndalsøra. TransFighter samseiler med Ahtela i ruten slik at det tilbys ukentlig frekvens. Ahtela betjener ikke Sheerness og Skogn, men seiler ellers likt. Skipene er åpen for nordgående roro, container og prosjektlast.

Rotterdam betjenes i tillegg to ganger i uken av to andre skip, Connector og Trans Carrier med ukentlig rundturer. Connector går fra Rotterdam på tirsdag og går via Tananger til Odda, hvor det snur og går via Karmsund og Tananger til Immingham og deretter tilbake til Rotterdam. Trans Carrier går fra Rotterdam på fredag og betjener Tananger og Bergen. Sydgående returnerer det via Karmsund og Tananger til Rotterdam.

I tillegg betjener SC Astrea ruten mellom Vestlandet, Esbjerg og Immingham, mens Sea-Cargo Express betjener ruten mellom Aberdeen, Vestlandet og opp til Trondheim.

Bergen og Haugesund fungerer som omlastingspunkt mellom de ulike rutene. Dermed kan lastene gå mellom de aller fleste havnene i rutesystemet.

For lastforspørsler kontakt:

Her vises rutenettet ShortseaSchedules. Klik​k på kartet for mer detaljer for hver rute.


  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab