ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Norges største havneterminal – og en unik sådan

10.700 kvadratmeter - dét gjør bygget til Norges største trebygg pr. dags dato. Sannsynligvis er havneterminalen også Norges største med sine 20 mål. Velkommen til den nye terminalen som Borg Havn IKS har bygd til Nor Lines avd. Fredrikstad.

4. januar kunne Nor Lines avd. Fredrikstad flytte inn i nybygget. Det var et etterlengtet øyeblikk. Inntil da hadde de 23 ansatte jobbet i et nedslitt kontorbygg og lager fra 1957. Nor Lines hadde også leid flere eksterne lagre av Borg Havn. Dette for å kunne betjene sine kunder og dekke deres lagerbehov. Disse lagrene lå spredt rundt på industriområdet Øra, som også huser den offentlige havnen. 

Hverdagene gikk som de skulle også før 4. januar 2017. Tungvint var det - og omstendighetene krevde hele tiden det lille ekstra av de ansatte​​ for å takle internlogistikken. Ujevnt underlag for truckene, ulike høyder på gulvet i lagrene, dårlig plass, nødvendig med stadig omstokking av paller, dårlig luft, trange kontorer …

- Det var stor glede blant de ansatte, da vi flyttet inn i nybygget 4. januar. Det har vært en stor omveltning, forteller distriktssjef Jan Vidar Martinsen smilende.

Kontordelen av terminalen er på om lag 800 kvadratmeter, og de ansatte som Shortsea Promotion tilfeldigvis møter i løpet av besøket, understreker at de trives svært godt. 

Et pluss for vareeierne

​​Og det nye bygget gagner naturligvis også vareeierne. Mange av disse har allerede ytret gratulasjoner og lovord, forteller distriktssjefen.

-Vi får nå mer effektiv drift i vår håndtering av godset. Nå trenger vi ikke å stokke om på godset for å få tak i den pallen vi trenger. Det betyr mindre håndtering av godset vi har her. Den nye terminalen sikrer også enda bedre fremføring til rett tid. For sjødelen av vår virksomhet, har vi nå rikelig med plass til å ha varer innendørs. I stedet for å ha terminalgulvet i ulike høyder med ramper som tidligere, har vi nå en jevn flate innendørs, som heller svakt helt ut til kaikant. En kaikant som ligger 28 meter fra terminalbygget. Det gjør arbeidsforholdene lettere for truckførerne, påpeker Martinsen.

​Tidligere hadde man kun fire lasteramper for trailere. I det nye bygget er det hele 19 stykk. En terminal som har besøk av mellom 10-25 trailere pr. dag, er det nødvendig.

3PL

​Terminalen inneholder også et tredjepartslogistikklager, såkalt 3PL. 

​- Dette er på 2.800 kvadratmeter, og vi har plass til flere kunder. Har du som vareeier spørsmål, ta kontakt, oppfordrer Jan Vidar Martinsen.

Nor Lines avd. Fredrikstad skal straks sette i gang med stripping av containere som anløper Borg Havn. Oppgaven utføres for Europris, som har sitt hovedlager på Øra. 

​- Containerne ankommer Øraterminalen, og vi tømmer disse og pakker nye vareordre som går ut til alle Europrisbutikker i hele Norge. Noen går sjøveien, andre går på vei, forteller distriktssjefen.

​Venter på godkjen​​ning

Det er om lag tre uker til at Konkurransetilsynet endelig avgjør om islandske Eimskip får gjennomføre kjøpet av Nor Lines. Som tidligere omtalt her på shortseashipping.no, er ikke Nor Lines Baltic Line med i oppkjøpet. Denne linjen beholder Stavangerske selv. Det betyr at pr. dags dato anløper ett skip ukentlig Nor Lines terminal på Øra i Fredrikstad som trafikkere ruten Polen-Kirkenes.

Hvorvidt Nor Lines-navnet beholdes av Eimskip Norway, gjenstår å se. Et produkt som er såpass godt innarbeidet hos vareeierne og andre kunder, er ikke nødvendigvis heldig å endre.

Forløperen til dagens Nor Lines avd. Fredrikstad startet i 1889 som K. Andersen & Co.

​Ønsker du kontakt med Nor Lines avd. Fredrikstad, kan du benytte følgende:

  • Distriktssjef Jan Vidar Martinsen – janvidar.martinsen@norlines.no / 911 74 147 
  • ​Salgssjef Øystein Torp – oystein.torp@norlines.no  / 958 30 293​
HOVEDBILDE OVER: Fra v. teknisk sjef i Borg Havn Pål Erling Johnsen, distriktssjef i Nor​ Lines avd. Fredrikstad Jan Via​da​​r Martinsen og havnedirektør i Borg Havn Tore Lundestad. Alle foto: Tove Irén Becker.


 
TRIVES: Teamleder Bernt Erik Pedersen, og befrakterne Espen Konrad Andreassen og Roger Andersen.

 

 
BETYDELIG AREAL: Lager for sjø- og landtransport.

 

 
19 LASTERAMPER: En aktiv terminal bygd for både sjø- og landtransport, har fasiliteter tilrettelagt for å unngå undøvig ventetid.

 

 
KAISIDEN AV TERMINALEN: Ett skip i uken anløper Nor Lines terminalen i Fredrikstad - nærmere bestemt ruten fra Polen til Kirkenes. Flere anløp er ønsket når Eimskip legger kabalen.


 
KONTORDELEN: De ansatte ved Nor Lines avd. Fredrikstad er strålende fornøyd med de 800 kvadratmeterne med kontorfasiliteter de har på den nye terminalen. Entreprenør har vært Ove Skår AS  og 
arkitekten er BAS​ Arkitekter, begge firma lokalisert i Sarpsborg. ​​

 

​3PL: 2.800 kvadratmeter skal i nær fremtid fylles med varer innen tredjepartslogistikk.

 

 
MOTTO SOM DEKOR: Tilgjengelig. Stolt. Pålitelig. Miljøbevisst. Velkommen som kunde til Nor Lines avd. Fredrikstad.

 
Nyhetsemner:  Borg , Havn , Terminal
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab