ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Unike nye bilskip i UECCs eie

I går ble det andre av UECCs to nye LNG-bilskip døpt. Begivenheten skjedde i Malmø, og ble sendt live over internett.

UECC står for United European Car Carriers. UECC er rederiet som har spesialisert seg i å frakte nye biler og lastebiler sjøveien til Nord-Europa.
Hvis du føler at du har lest denne nyheten tidligere, så har du på ingen måte fått psykiske evner. For om lag to måneder siden, kunne vi skrive om UECCs nye RoRo-skip for bilfrakt – «Auto Eco». Selv administrerende direktør i UECC kaller begge skipene for «det første». Det gjorde han også fra talerstolen under dåpssermonien i Malmø i går.

Tvillingskip

-De to skipene har lagt ved siden av hverandre, har blitt bygd samtidig og er like. De er begge to vårt første LNG-skip, sa han smilende. Tilstede var en rekke selebre gjester fra verft, eiere og rederiets ledelse i Sverige og Norge.

Gudmor er Eva Kleberg og skipet navn er «Auto Energy». Hun fikk en kald opplevelse i snøføyka, da champagneflaska ikke ville knuses ved første forsøk. Men gjør egentlig champagneflasker dét under dåpssermonier? Vi har inntrykk av at det er langt vanskeligere å knuse slike flasker mot en skipsside, enn det er om du glipper taket i én ved et uhell. Men ved det andre forsøket fikk «Auto Energy» både champagnedråper, navn og lykkeønsker med seg på ferden.

Fremtidens skip

Rederiet er eid av Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) og Wallenius Lines. Rederiet signerte 6. mars i 2014 en kontrakt på to RoRo skip drevet av såkalt «dual fuel LNG», noe som kort og godt betyr at man kan skifte fra ett drivstoff til et annet ved behov. Kontrakten var med Kawasaki Heavy Industries (KHI), og skipene er bygd ved NACKS shipyard i Nantong, Kina.

Skipene kan benytte både flytende naturgass, LNG, tungolje eller marin olje, noe som betyr at det gir mulighet for stor fleksibilitet og effektivitet, opplyser UECC.

Ruver i havna

De to skipene er alt annet enn småbåter med sine 181 meter lengde og 30 meter bredde. Begge skipene, både «Auto Eco» og «Auto Energy», er i høyeste isklasse – såkalt «1A super Finnish/Swedish ice class”. Og tro det eller ei, det gjør at de kan kjøre gjennom is som er halvannen meter tykk.

Fleksible

Om lag 3.800 personbiler kan fraktes av gangen på hvert av skipene. Bilene blir fordelt på ti dekk. En betydelig del av lastekapasiteten om bord i skipene kan også brukes til å frakte svært tung, høy og/eller bred last, såkalt «high & heavy» - eller annet gods for den saks skyld. Dette krever imidlertid at godset settes på såkalte mafitraller. Dekkene er bygd med tanke på å kunne frakte optimal etter behovet både i dagens marked og i fremtiden. Skipsutformingen tar høyde for at godssammensetningen kan endres over tid.
Disse to skipene er de første rene bilskip som benytter LNG som drivstoff. Skipene vil gå i en rundtur til og fra Baltikum, noe som tar 14 dager.

Mer info?

Nyhetsemner:  UECC , Nybygg
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab