Siste: 
AdBanner

Selvgående og batteridrevet for Yara

Verdens første helelektriske og selvgående skip skal erstatte 40.000 vogntogturer per år.

Gjødselprodusenten Yara og teknologileverandøren Kongsberg går sammen om å bygge verdens første godsdrone, et helelektriske og selvgående containerskip.​​ Godsdronen vil ha null utslipp. 

Transporten er planlagt å starte i siste halvdel av 2018 og skal leverer produkter fra Yaras produksjonsanlegg i Porsgrunn til containerhavnene i Brevik og Larvik.

Fartøyet skal hete "YARA Birkeland" etter YARA grunnlegger, den berømte vitenskapsmann og innovatør Kristian Birkeland. Det vil redusere NOx og CO2-utslipp og bedre trafikksikkerheten ved å fjerne opptil 40.000 lastebilturer i befolkede byområder.

YARA Birkeland vil i starten fungere som en bemannet fartøy, for så å endre til fjerndrift i 2019 og deretter selvstendig drift fra 2020. Den nye nullutslipps fartøyet vil endre spillereglene for global maritime transport og bidra til å møte FN Misspelled Wordbærekraftsmål.

Verdens første god​​​Misspelled Wordsdro​ne

- Som et ledende globalt gjødselselskap med visjon om å mate verden og å beskytte planeten, så passer det inn i vår strategi å investere i et nullutslippsfartøy for å transportere vår gjødning. Vi er stolte av å jobbe med Kongsberg for å realisere verdens første autonome, elektriske fartøy i kommersiell drift, sier Svein Tore Misspelled WordHolsether, konsernsjef i Yara.

- Hver dag er det nå nødvendig med mer enn 100 turer med dieseldrevne lastebiler for å transportere produkter fra Yaras Porsgrunn fabrikk til havnene i Brevik og Larvik, hvor vi sende produkter til kunder over hele verden. Med dette nye autonome og batteridrevne containerskipet vil vi flytte transport fra vei til sjø og derved minske støy og støvutslipp, forbedre sikkerheten på lokale veier, og reduserte NOx og CO2-utslipp, sier Misspelled WordHolsether.

Godsdronen vil være 70-75 meter lang med plass til 100-150 TEU. Skipet vil ha en batteripakke på 3,5 - 4 Misspelled WordMWt og lastekapasitet på 3.000-3.500 tonn.

Lasting og lossing skal skje automatisk med elektriske kraner og utstyr. Godsdronen skal ha automatisk fortøyningssystem.

Planene er presentert til Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. – Dette er vanvittig kult! Yara og Kongsberg er Misspelled Wordpionerer. Prosjektet får store ringvirkninger internasjonalt. Norge baner vei for en ny Misspelled Wordskipsæra og vi får flere eksportprodukter, sier Ketil Solvik-Olsen til Teknisk Ukeblad.

Idé fra logistikksjef hos Y​​ara

I fjor sommer vurderte finans- og logistikksjef på Yaras fabrikk på Herøya, Bjørn Tore Orvik, å bruke autonome biler.

– Da slo det meg at det må være lettere og enklere å få det til på sjøen. Da Misspelled Wordgooglet jeg autonome skip og Kongsberg Maritime og fant fram til Ketil Olaf Paulsen. To telefoner etterpå så hadde vi et møte og satte i gang, forteller Orvik til Teknisk Ukeblad. ​​​

En gigantisk skritt fremover for skipstransport​​​

Kongsberg er ansvarlig for utvikling og levering av all viktige teknologi på YARA Birkeland, inkludert sensorene og integrasjonen som er nødvendig for fjernstyring​ og autonom drift, i tillegg til de elektrisk batteri og fremdriftssystemer.

- Ved å flytte containertransport fra land til sjø, er YARA Birkeland et viktig bidrag til å oppfylle nasjonale og internasjonale miljømål. Det nye konseptet er et gigantisk skritt fremover mot økt sjøveis transport generelt, sier Geir Håøy, administrerende direktør og konsernsjef i Kongsberg Gruppen.

Som et ledende global maritim teknologiselskap, er Kongsbergs med sine integrerte kontroll- og overvåkingssystemer allerede i stand til å levere teknologi for eksterne og ubemannede operasjoner. YARA Birkeland vil dra nytte av kompetanse og teknologi som er utviklet av Kongsberg.

Lær mer:

Nyhetsemner:  God praksis , Grenland , Larvik , Godsdrone , Ubemannet
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab