Siste: 
AdBanner

Blir landets største på frys og kjøl

Reeferterminalen i Borg havn i Fredrikstad går så det suser. Såpass trykk er det fra kundemassen, at man nå har startet på en tretrinns utbygging, som om noen år vil gi totalt 50.000 palleplasser.

Undertegnede møtte daglig leder Thomas S. Karlsen for første gang i 2009. Den gang hadde Borg Havn IKS og Rakkestad-selskapet Glacio bygd en reeferterminal for varer som var avhengig av frys eller kjøl. Daglig leder fortalte den gang at mye av tiden gikk med til å ringe potensielle kunder og gjøre dem kjent med Fredrikstad Reefer Termial AS.

Slik er det ikke lenger. I dag banker kundene på døren jevnt og trutt.

Hovedproduktet

Fisk har vært – og er – det største produktet for Fredrikstad Reefer Terminal. I 2012 ble terminalen utvidet fra 1.500 til 3.500 kvadratmeter.

De siste årene har styret og havnen pratet om enda en mulig utvidelse av terminalen. Tiden ble moden for å gjøre så. De 3.500 kvadratmeterne, som fordeler seg på 6.000 palleplasser frys, 1.000 palleplasser kjøl, hvorav 900 til superkjøl, var rett og slett for lite.

-Vi var i den situasjonen at vi hadde helt fulle terminaler både her i Fredrikstad og i Rakkestad. Vi fikk forespørsler vi ikke kunne betjene, forteller Thomas S. Karlsen.

I begynnelsen av 2016 vedtok styret endelig en ny utbygging. For å hele tiden ha kontroll, ble det besluttet å bygge ut trinnvis og etter behov. Planen indikerer at selskapet vil bygge ut cirka hvert annet år til man er ferdig med eksisterende plan. Nåværende utbygging er den tredje i rekken i reeferterminalens historie - og er også en utbygging i tre trinn. 

Samtidig skiftet Fredrikstad Reefer Terminal, driftsselskapet, navn til Glacio Fredrikstad AS.

​- Dette for å synliggjøre overfor kunder at vi har flere avdelinger, påpeker Karlsen.

Det skulle vise seg at da beslutningen om en ny utbygging var tatt, skrumpet markedet for fisk inn.

Et merkelig år

-Det er flere årsaker til at 2016 ble et merkelig år. Grunnet mindre fisk i markedet, ble prisene skyhøye. Fisk som er dyr, fryses ikke. Den transporteres fersk med fly rett til mottakerdestinasjonen, forklarer Karlsen.

Han forteller videre at styret hadde veldig stor tro på fremtiden. Frossenfisken ville komme tilbake – uten tvil. Man angret ikke på å ha vedtatt å starte et nytt trinn i utbyggingsplanene. I stedet startet terminalens ledere en prosess med å finne alternative varer. Dermed ble året 2016 et år hvor norsk kjøtt i langt større grad enn tidligere, dominerte volumene.

-Vi tolket markedet riktig. Året 2017 har begynt veldig bra. Det har normalisert deg litt hva frossenfisk angår. Fisken har absolutt tatt seg opp, bekrefter Thomas S. Karlsen.

- Når er dette utbyggingstrinnet av terminalen klar til bruk?

- I midten av juli, svarer daglig leder.

Kunder over det hele

Fra Øraterminalen kan frossenfisken nå hele verden. Eksportvarene varierer naturlig nok, men frossen laks og ørret fra Vestlandet eller Nord-Norge er en viktig og betydelig gjenganger – tørrfisk, klippfisk og Findus-produkter likeså.

Karlsen har hele tiden påpekt viktigheten av at fryseterminalen ligger så nær containerhavnen, Øraterminalen, som det er mulig å komme.

- Hvor mye av varene som går innom reeferterminalen benytter sjøtransport? spør jeg Karlsen.

- 80 prosent av eksporten er sjørelatert. Varer som kommer inn til Norge går hovedsakelig på skip, med unntak av en liten andel kjøtt som kommer på bil fra Nederland, svarer han.

Heder og ære

Jobben de syv ansatte ved reeferterminalen gjør, samt ekstramannskaper i hektiske tider, også verdsettes av andre logistikkfolk, vitner Østfolds Logistikk- og innovasjonspris om. Denne ble tildelt Fredrikstad Reefer Terminal våren 2016.

Og juryen påpekte: «Fredrikstad Reefer Terminal har skapt et nytt knutepunkt for matvarehandel med muligheter for videredistribusjon både til lands og til vanns. Prisen ble tildelt for sin evne og vilje til å satse på utvidelse og bruk av ny teknologi, som forlenger levetiden til produktene. I dag passerer titusenvis av tonn med matvarer portene på anlegget i Borg Havn hvert eneste år. Imens skriker markedet etter mer kapasitet og det ligger an til en tredobling av dagens fasiliteter klar på tegnebordet.»

Klirrer i isbiter

Glacio avdeling Fredrikstad skal i slutten av mai utvide sitt tjenestespekter og starte produksjonen av isbiter. Selskapet PurBlu eier produktet, mens reeferterminalen på Øra gjør jobben, får Shortsea Promotion vite. Produktet kommer i butikkene i juni – og kan således forfriske mangt ett glass med drikke under en forhåpentligvis klar og varm sommersol.

Kontorlokale

​I forbindelse med pågående utbygging, bygger Glacio også et 800 kvadratmeter stort tomt kontorlokale. Dette skal leies ut - helt eller oppdelt - til andre som har behov for lokaler nær Øraterminalen grunnet bruk av sjøtransport, får Shortsea Promotions jounralist vite. 

Nyhetsemner:  Reefer , Terminal , Borg , Havn
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab