Siste: 
AdBanner

Stena bestiller fire nye RoPax-ferger

- Vil være de mest drivstoffeffektive ferger i verden, hevder Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.
​Stena Line har inngått en kontrakt med AVIC Shipyard i Kina, for en bestilling av fire nye RoPax-ferger. Kontrakten inneholder også en opsjon på ytterligere fire skip. De fire første skipene skal leveres i 2019 og 2020.

Denne nye generasjonen RoPax-ferger, Stena E-Flexer-klassen, er utviklet internt av Stena, og skipene vil representere en ny generasjon av svært effektive, miljøvennlige og fleksible fartøy, heter det i en melding publisert på Stena Lines svenske nettsider.

De fire fergene skal benyttes innenfor Stena Lines rutenett i Nord-Europa.

Nytt design

- I løpet av de siste 24 månedene har våre ingeniører utviklet et design som ikke bare er 50 prosent større enn dagens standard RoPax-fartøy, men enda viktigere, inkorporerer utslippsreduksjon og effektivitetsinitiativer som er utviklet gjennom hele Stena-konsernet i løpet av de siste årene. Disse skipene vil være de mest drivstoffeffektive ferger i verden, og de vil sette en ny industristandard når det gjelder operasjonell ytelse, utslipp og kostnadskonkurra​nse, uttaler  Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.

Miks med gods og passasjerer

Fartøyene vil ha en kapasitet på mer enn 3.000 lane meter i en gjennomkjøringskonfigurasjon. Dessuten har de nye fergene plass til cirka 1.000 passasjerer og tilbyr et stort utvalg av tjenesten overfor passasjerene. Hovedmotorer vil drives av enten metanol eller LNG.

-Med denne investeringen bygger vi videre på vårt vellykkede RoPax-konsept for å blande frakt og passasjerer. Gjennom standardisering sikrer vi en pålitelig drift – og gjennom fleksibilitet kan vi tilby våre kunder enda bedre støtte og hjelpe dem til å vokse, sier Carl-Johan Hagman videre.

- Shortsea etterspørres

- Vi ser en fortsatt etterspørselsvekst for shortsea-tjenester i Nord-Europa og i mange andre deler av verden. Ferge-transport vil spille en viktig rolle i å forme morgendagens logistikkinfrastruktur, hvis vi skal ha bærekraftige samfunn. Ikke bare er transp​​ort på sjøen den mest miljøvennlige måten å flytte gods på, det er også infrastruktur som gir pålitelig og rask logistikk med svært begrenset offentlig kostnad. Gjennom denne investeringen forbereder vi i Stena Line for videre vekst, sier Dan Sten Olsson, styreformann i Stena Line.



  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab