ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Fartsfylte dager i Borg havn

Bjørn Waglen, leder for salg og forretningsutvikling, ankom Andersen & Mørck 4. januar i fjor – etter 17 år i Samskip. 

- Det er greit å ta noen andre utfordringer, etter så mange år i Samskip. Jeg trivdes svært godt i Samskip, men det er også veldig greit å hente ny inspirasjon, når en har jobbet ett sted i så mange år,sier en munter Bjørn Waglen. 

Waglen var Country Manager i ni år for Samskip, som den gang hadde hovedkontor i Norge i Moss havn. Han forlot selskapet med tittelen salgsansvarlig. Waglen legger ikke skjul på at det var etter eget valg han gikk tilbake til salg. Det er salg han syns er gøy å jobbe med. Det som endelig fikk ham til å ta beslutningen om å forlate Samskip, var bestemmelsen om å flytte hovedkontoret fra Moss havn til Lysaker.   


Containere hit og dit 

At det å få nytt blod i huset, også har vært svært positivt for Andersen & Mørck som arbeidsplass og resultatmessig, omtaler daglig leder Geir Teistung med et smil som «Waglen-effekten». Bjørn Waglen trives ikke bare med salg – han har et stort talent for det. 

Jobben i dag går hovedsakelig ut på «å selge container inn og ut av Borg havn». Helt ferdig med Samskip, er han dog ikke, for rederiet anløper Øraterminalen gjennom en vessel share-avtale med Unifeeders Rotterdam-rute. Andre skip som Andersen & Mørck tar hånd om, er Unifeeders linje til Hamburg og Bremerhaven, Eimskip, Maersk, Wilson som ukentlig kommer med stål og Baltic Line.  

- Vareeiere som aldri har benyttet sjøveien for frakt av sine varer, banker ikke på døren til rederiene på eget initiativ. De må oppsøkes og bearbeides, gjerne over lengre tid. Klarer vi å tilby et produkt som dekker kundenes behov, er det lettere å komme i mål, er Bjørn Waglens mantra. 


Mange ben å stå på 

Andersen & Mørck tilbyr tjenester innen frakt og spedisjon «world wide», fortolling, lagertjenester inkludert tredjepartslogistikk (3PL), havne- og terminaltjenester og skipsklarering. Selskapet har også en eierandel på 40 prosent i SkanTrans Norge, som tilbyr transportløsninger til og fra Storbritannia og Irland. Det være seg ekspress hver dag, bilfrakt, containerfrakt, spedisjon og plukk og pakk (3PL). 

- Andersen & Mørck har i dag totalt 56 ansatte, hvorav 25 arbeider på terminalen. Selskapet ansatte i sommer fem nye innen terminal og spedisjon grunnet økt mengde oppdrag. Vi skal nå utvide bygget vårt her ved Øraterminalen. De som jobber på terminalen, har garderober og spiseplass i brakker. Nå ønsker vi å samle oss i ett bygg, som da får flere kontorer og kantine. Vi vil ruste oss for fremtiden. Forhåpentligvis stikkes spaden i jorda før året er omme, forteller Bjørn Waglen. 

Ved Andersen & Mørcks kontor i Halden jobber fem personer, og de har fokus på fortolling – og er sertifisert som Authorised Economic Operator, AEO. 


Verdsettes høyt 

Havne- og terminaldriften er viktig for Andersen & Mørck AS. Etter Arbeidsrettens dom av 8. oktober 2014 slo fast at selskap kan bruke egne ansatte til å utføre laste- og lossearbeid på deres eksklusive havneterminaler, var det klart at flere havneeiere ville benytte denne muligheten. I Borg havn ble løsningen at Andersen & Mørck ansatte laste og lossearbeiderne – som terminalarbeidere.  

- Det er mitt inntrykk at dette har fungert veldig bra. Det var velvilje i fagforeningen og blant de ansatte, forteller Bjørn Waglen. 


Betydelig lagervirksomhet 

Lagertjenester og 3PL er en betydelig del av virksomheten til Andersen &​​ Mørck. Hele 14.000 kvadratmeter benyttes til dette – og arealene leier selskapet i hovedsak av Borg Havn IKS. «Ved å la oss ta ansvaret for varelageret ditt, kan du konsentrere deg om andre oppgaver. Hverdagen din blir mer effektiv og økonomisk», leser vi i en av selskapets brosjyrer. 


Roser Borg Havn 

- Sammenlignet med andre havner – Borg Havn IKS er veldig markedsbevisste. De er flinke til å tilrettelegge for næring og næringsutvikling, noe som er med på å få bedrifter til å slå seg ned her. Et eksempel er AS Batteriretur som nå flytter hit til nyttår. Selv om det begynner å bli litt trangt her, er det fremdeles areal. Havnen jobber nå med Fredrikstad kommune om andre næringsareal, slik at havnen forhåpentligvis kan knytte til seg nye bedrifter som er avhengig av nærhet til havn, forteller Waglen. 

- Vi er optimistiske hva fremtiden angår. Jeg har stor tro på at den økningen som vi opplever nå, fortsetter. Vi går en spennende tid i møte i samarbeid med Borg Havn og de andre aktørene her på Øra, avslutter Bjørn Waglen på vegne av Andersen & Mørck AS.  ​


Artikkelen har også vært publisert i Borg Havn IKS sommerlige nyhetsbrev.​


Nyhetsemner:  Borg , Havn , Samskip , Agent
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab