ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Første gang i Europa

Europas første LNG-bunkerfartøy på sin jomfrutur.

Skangas «Coralius» hadde sin jomfrureise 14. september. Skipet lastet ombord flytende naturgass, LNG, på Skangas eget produksjonsanlegg i Risavika ved Stavanger og fraktet den til Skangas' egen terminal på Øra i Fredrikstad. 

Skipet ble bygget av Royal Bodewes og utviklet i nært samarbeid mellom eierne og Skangas. «Coralius» som bunkerfartøy har det aller nyeste av LNG-overføringsutstyr ombord.

 - Vi er veldig fornøyd med nå å kunne videreutvikle den marine LNG-tilgjengeligheten i Nord-Europa med vårt nye skip «Coralius», sier Kimmo Rahkamo, administrerende direktør i Skangas. Han fortsetter:

- Vi ser frem til å betjene våre eksisterende og nye kunder, uansett hvor de trenger LNG, fra skip til skip. Med det nyeste innen teknologi og skipsmotorer også drevet av gass, er vi mer enn klare til å levere gassen fra vår forsyningskjede, konkluderer han.

Skangas inngikk langtidsavtale

Det var 2. september at Skangas overtok «Coralius» som har en tankkapasitet på 5.800 kubikkmeter fra eierne Anthony Veder og Sirius Shipping.

- Et langtids charter eventyr har startet for Skangas og deres marine kunder, sier de stolt.

Lansert på konferanse

4. september kom «Coralius» for første gang til Norden direkte fra Royal Bodewes verft i Eemshaven, Nederland. Under Donsø Shipping-konferansen, den største shippingkonferansen i Sverige, kom over 1.000 besøkende, inkludert mange kunder av Skangas, inn i «Coralius». De hadde muligheten til å bese den nyeste teknologien helt fra de store overvåkingsskjermene på broen til de moderne bunkringsanleggene og det siste innen gassmotorer.

LNG marine drivstoff oppfyller alle nåværende og planlagte miljøkrav. Det eliminerer også partikler og reduserer CO2-utslippene betydelig. LNG marine drivstoff er tilgjengelig, og vil forbli økonomisk effektiv i overskuelig fremtid, opplyser Skangas.

Første skip-til-skip fylling

Den aller første LNG-bunkring fra skip-til-skip skjedde 19. september. De to skipene som gjennomførte bunkringen var Skangas' «Coralius" og "Fure West» og operasjonen skjedde i internasjonalt farvann i Nordre Kattegat. Nærmere bestemt mellom Frederikhavn i Danmark og Göteborg i Sverige.

Bunkringen av "Fure West" bekrefter at "Coralius" leverer nøyaktig det hun er bygd for å gjøre, sier Kimmo Rahkamo, administrerende direktør for Skangas. – Dette er en milepæl i vår historie med å gjøre LNG tilgjengelig. Vi er glade for å kunne samarbeide med vår kunde Furetank for denne første av flere skip-til-skip-leveranser.

Det mottakende skipet, "Fure West" er en olje- og kjemikalietanker med en lengde på 144 meter. Skipet opererer hovedsakelig i Baltikum- og Kattegat-området. ​

​Fakta om «Coralius»

«Coralius» er bygd av verftet Royal Bodewes i Nederland, eies som en joint venture av Sirius Veder Gas AB, og skal drives av Sirius Rederi AB i Sverige. Skipet har en lastekapasitet på 5.800 kubikkmeter og er 99,6 meter lang. Hun har finsk/svensk isklasse 1A. «Coralius» er utstyrt med toppmoderne LNG-overføringsutstyr for bunkring.​



Nyhetsemner:  LNG-drivstoff
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab