ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Holskip fikk fart i sakene

Det har nå blitt enighet om en ny tariffavtale mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport. Avtalen retter seg etter høyesteretssdommen avsagt i desember 2016.​

- Effektive havner er viktig for å holde kostnadsnivået nede. Det vil medføre godsoverføring, sier daglig leder i Shortsea Promotion Centre Norge, Hans Kristian Haram entusiastisk.

Den nye tariffavtalen vil bli gradvis innført i de forskjellige forbundene og bedriftene frem til utgangen av mars 2018, ifølge den felles pressemeldingen fra LO og NHO. Partene påpeker også at norske havner gjennom den nye tariffavtalen kan bli mer konkurransedyktig:

– Når man går fra et monopol og over til å være en mer konkurranseutsatt virksomhet, så blir det gjerne mer effektivt. Havnene har også vært et område hvor det har vært mye uenigheter og konflikter, men nå har vi blitt enige, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport til e24.

- Blir det nå ro i norske havner? spør jeg Are Kjensli . Unektelig dukker det opp et bilde av sinte og demonstrerende laste- og lossearbeidere i Oslo, Mosjøen og Risavika i tankene. 

- Det bør ligge til rette for det, Men det er vanskelig å si hva alle tenker. Nå har vi fått en tariffavtale, og vi er vel forlikte. Denne avtalen kan danne grunnlaget for annet samarbeid.

- I Oslo er ikke operatøren av containerterminalen, Yilport, medlem i NHO, påpeker Kjensli videre. Hvorvidt Yilport og NTF velger å rette seg etter den nye tariffavtalen eller forsøke å komme til enighet selv, er ukjent. 

- Hva som skjer med gamle strider er usikkert. Nå har vi fått en avtale og et nytt samarbeid med NTF. Ut i fra dét, får vi ta andre saker etter hvert, avslutter Are Kjensli. 

Foto: Holship.


  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab