Alt som kreves for å fullt ut kunne erstatte den tidligere terminalen kommer til å være på plass før oppstarten, lover Göteborgs Hamn videre.
- Det dreier seg om veldig mye gods som i prinsippet skal bytte terminal fra den ene dagen til den andre, så det føles veldig bra å kunne fortelle at jernbaneselskap og andre aktører i havna, at vi har kontroll. I desember er det bare å tute og kjøre, sier Magnus Nordfeldt, prosjektleder hos Göteborgs Hamn AB.
Økt kapasitet med syv jernbanespor
Terminalområdet blir cirka 65 000 kvadratmeter stort og befinner seg kloss opptil havnens RoRo-terminaler. Fra RoRo-terminalene fraktes blant annet løstrailere med skip til eksempelvis Storbritannia og Belgia.
Den nye kombiterminalen kommer til å ha større kapasitet enn den nåværende. Syv jernbanesport med totalt 3.600 sportmeter legges på terminalen.
Driften kommer å skjøttes av operatøren Sandahls Goods & Parcel AB. I følge operatøren er en terminal med større kapasitet velkommen i bransjen. Allerede nå kommer det etterspørsler fra flere togoperatører enn på dagens godsterminal.
- Det ser ut til å bli et stort trykk allerede fra starten. Vi ser frem til dette og står klare med trucker, løfteutstyr, personell og alt annet som kreves for at trafikken skal kunne begynne å gå omgående etter at terminalen er ferdigstilt, sier Patrik Theander, terminalsjef på Sandahls Goods & Parcel AB.
Fakta kombiterminalen
- I kombiterminalen lastes gods om mellom lastebiler og tog – og distribueres ut til bedrifter rundt om i regionen og landet.
- Terminalen kommer daglig til å trafikkeres av opptil tolv tog og drøyt 200 lastebiler.
- Foruten innenrikstog til blant annet Norrland og Stockholm, kommer også tog til Europa å gå fra godsterminalen.
- Man regner med at man på ett år vil drøyt 70.000 trailere å bytte transportmåte på den intermodale terminalen.
- Å flytte terminalen til den svenske storhavnen, betyr at lastebiltrafikken vil minske markant i sentrale Göteborg.
AVBILDET: Slik skal kombiterminalen i Göteborg havn bli når den står ferdig i desember i år. Illustrasjon: Göteborgs Hamn AB.
Kilde: Göteborgs Hamn AB.