ShortseaShipping
Siste: 
AdBanner

Første container gjennom Nordøstpassasjen

Det første containerskip seiler nå nord for Russland med last fra Asia til Europa. Seilingstiden reduseres 14 dager.

Venta Maersk, et Maersk-fartøy lastet med russisk fisk og sørkoreansk elektronikk er i ferd med å bli det første containerskipet som seiler den arktisk sjøruten fra Asia til Europa. Dette håper Russland vil bli en ny rute fra Asia. 

Den arktiske reisen er det siste skrittet i utvidelsen av Nordøstpassasjen, som blir mer tilgjengelig etter hvert som klimaendringene reduserer sjøisen.

Venta Maersk har en lastekapasitet på 3.600 TEU og er nylig levert fra verftet i Kina. Det skal settes i rute i Østersjøen og Maersk har bestillt syv slike skip

Skipet har verdens høyste issklasse og vil samle vitenskapelige data på turen, sier Maersk, og understreker at reisen er et engangsforsøk for nå.

Beslutningen fra Maersk, verdens største containerfraktørgruppe, om å teste ruten, er et positivt tegn for Russland, som håper dette kan bli et alternativ til Suezkanal som redusere sjøtransporttider fra Asia til Europa. Men ruten har ennå ikke vist seg å være kommersielt levedyktig for container-linjer. 

Nordøstpassasjen går fra Bering-stredet til Murmansk. Skip som seiler der må ha tillatelse fra russiske myndigheter.

- For tiden ser vi ikke Nordøst-passasjen som et alternativ til våre vanlige ruter, sa en talsmann for Maersk til Reuters. - I dag er passasjen bare åpen i rundt tre måneder i året, men dette kan forandre seg med tiden. 

Sjøisen rundt Nordpolen når sitt største areal på slutten av vinteren i mars, og tiner til et årlig minimum i september. Isen har krympet de siste tiårene og trendforskere knytter dette til menneskeskapte klimaendringer.

Tidligere har dyrere isklasseskip, høyere transittgebyrer, uforutsigbar isdekning, høye forsikringsrenter, mangel på søk- og redningshold, og heftige avgifter til russiske isbryterledere gjort at internasjonale rederier ikke har benyttet ruten.

Men russiske tjenestemenn har sagt at det er stor interesse for sjøruten fra Asia til Europa og nye isbrytere vil muliggjøre helårig navigasjon i 2020-årene.

Venta Maersk forlot Busan, Sør-Korea, den 28. august og er forventet å ankomme Bremerhaven den 22. septemer i henhold til AIS data fra Marine Traffic. Seilasen tar altså bare 25 døgn. Du kan følge skipet her. ​

Bilde fra Marine Traffic: Venta Maersk i den russiske havnen i Vladivostok.

  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab