ShortseaShipping
AdBanner

Virtuelle porter kombinert med digitalisering effektiviserer Barcelona havn

Hver dag ankommer det mer en 3.000 lastebiler i Barcelona havn på vei til container terminalen. Inntil nylig, ble det gjennomført tradisjonell tollbehandling av hver enkelt container, noe økte transporttiden med 15 minutter. Et samarbeidsprosjekt mellom havnemyndighetene og terminalene har gjort det mulig å utvikle en virtuell modell som gjør hele logistikkprosessen mer sømløs, sparer tid og samler inn mer informasjon.

Kapasitetsøkende

90% av lastebilene som kommer gjennom terminalene hver dag, gjør det uten å måtte stoppe for byråkratiske prosedyrer. Hvis vi tar høyde for at det gjennomsnittlig passerer mer enn 3.000 lastebiler pr dag er det enkelt å forstå at dette sparer tid, som kan brukes til å øke antall operasjoner. Ved å implementere virtuelle porter så kan tollbehandlingen foregå online, samtidig som havnen samler nyttig og individuell data.

- Som havnemyndighet er ​det vår oppgave å optimalisere og forenkle alle prosesser i havnen, forklarer Catalina Grimalt, CIO i Barcelona Havn.​



Konseptet

Kvalitet i logistikk prosessen gir ingen mening om det ikke oppstår gjennom samarbeid mellom medlemmene av verdikjeden. Dokumenter som kreves for at en container skal inn til- eller forlate Barcelona havn behandles idag 100% telematisk. Informasjonen deles med medlemmer av verdikjeden: terminaler, transportselskaper, fraktlinjer, Toll- og havnemyndighet. Det neste logiske trinnet er å ikke bare dele dokumentinformasjon, men også fysisk informasjon. For å kompilere denne fysiske informasjonen, samlet av forskjellige sensorer, har man etablert konseptet virtuelle porter. En automatisert port på terminalen, med kamera, OCR-leser og kommunikasjonspunkt for samhandling med sjåføren, defineres som et datainnsamlingssted. Disse dataene overføres deretter i sanntid til en webtjeneste som integrerer den i de delte systemene. Dette er selve konseptet med de virtuelle portene.

- Med tilgang til denne informasjonen har vi vært i stand til å fremskynde og" virtualisere "tollprosedyrer på våre containerterminaler. Vi kobler oss opp mot tollmyndighetene og kan når som helst finne ut om lastebilene kan sendes videre med sine varer. Det er ingen tvil om at teknologi og innovasjon er nøkkelen til at dette skal kunne skje i sanntid, tilby nye tjenester basert på dataflyt og digitalisere logistikkprosesser. Sier Catalina Grimalt, CIO i Barcelona Havn.​

Les: Virtual Gates: sharing data to get smart solutions​

Relevante artikler

Nyhetsemner:  Innsikt , Teknologi
  
Relaterte nyheter
  

Finn en rute for din last

Shortsea Promotion Centre Norway | shortsea@shortseashipping.no | Tel: +47 9056 2994 | © SPC Norway 2014 | Feedback
Publishing: ChainLab - Design: ChainLab